• BEZPŁATNY AUDYT GA4
Logo
  • Analityka Internetowa
    • Konfiguracja Google Analytics 4
    • Wdrożenie Cookie banner i Consent Mode (2.0)
    • Wdrożenie GTM Server-Side
    • Konsultacje analityczne
    • Szkolenia Google Analytics
  • O nas
  • Blog
  • Klienci
  • Kontakt
  • English
BEZPŁATNY AUDYT
  • Home
  • Blog
  • Śledzenie danych e-commerce w GA4
  • Autor Wojciech Bednarski
  • W kategorii Google Analytics 4

Śledzenie Danych e-commerce w GA4

Dla sklepów internetowych ważne jest aby śledzić dane e-commerce w GA4. Mówimy tutaj o takich wskaźnikach jak liczba transakcji, przychody, średnia wartość koszyka, konwersje i wiele innych. Dzięki tym danym, firmy e-commerce mogą lepiej zrozumieć, jak ich klienci korzystają z ich sklepu internetowego i jakie elementy przyczyniają się do sukcesu lub porażki ich strategii e-commerce.

 

Poprawna konfiguracja Google Analytics 4 pozwala nam identyfikować obszary, które wymagają poprawy, takie jak proces zakupu, strony produktów czy listy produktowe. Mogą również monitorować skuteczność różnych strategii marketingowych, takich jak kampanie e-mailowe, reklamy PPC czy SEO.

 

Rodzaje zdarzeń e-commerce

Zdarzenia e-commerce to kluczowe interakcje użytkowników ze sklepem internetowym, które możemy śledzić przy użyciu Google Analytics 4 (GA4). Poniżej opisano wybrane zdarzenia:

 

  1. Wyświetlenia promocji wewnętrznej (view_promotion)

    Ten typ zdarzenia jest rejestrowany, kiedy użytkownik przegląda promocję w sklepie internetowym. Może to być baner promocyjny, pop-up czy sekcja na stronie głównej promująca określone produkty lub oferty.

  1. Kliknięcie w promocję wewnętrzną (select_promotion)

    Zdarzenie to jest rejestrowane, kiedy użytkownik kliknie na promocję w sklepie internetowym.

  1. Wyświetlenia listy produktów (view_item_list)

    To zdarzenie jest rejestrowane, kiedy użytkownik przegląda listę produktów, na przykład kiedy przegląda kategorię lub wyniki wyszukiwania.

  1. Wybranie produktu (select_item)

    Ten typ zdarzenia jest rejestrowany, kiedy użytkownik kliknie na konkretny produkt na liście produktowej.

  1. Wyświetlenie strony produktowej (view_item)

    To zdarzenie jest rejestrowane, kiedy użytkownik otwiera stronę szczegółową produktu czyli kartę produktową.

  1. Dodanie lub usunięcie produktu z koszyka (add_to_cart / remove_from_cart)

    Te zdarzenia są rejestrowane, kiedy użytkownik dodaje produkt do koszyka lub usuwa go z koszyka.

  1. Dodanie produktu ulubionych (add_to_wishlist)

    To zdarzenie jest rejestrowane, kiedy użytkownik dodaje produkt do swojej listy życzeń lub ulubionych.

  1. Przejście do koszyka (view_cart)

    Ten typ zdarzenia jest rejestrowany, kiedy użytkownik przechodzi na stronę z koszykiem, aby przeglądnąć wybrane produkty.

  1. Rozpoczęcie składania zamówienia (begin_checkout)

    Zdarzenie to jest rejestrowane, kiedy użytkownik rozpoczyna proces składania zamówienia.

10. Dodanie informacji o dostawie i płatności (add_shipping_info / add_payment_info)

Te zdarzenia są rejestrowane, kiedy użytkownik wprowadza informacje o dostawie lub płatności podczas  składania zamówienia.

 

11. Dokonanie transakcji(purchase)

To zdarzenie jest rejestrowane, kiedy transakcja jest zakończona, a użytkownik dotrze do strony z              podziękowaniem za zakup.

 

Sposoby implementacji zdarzeń e-commerce na sklepie internetowym

Implementacja zdarzeń e-commerce w Google Analytics 4 (GA4) wymaga zazwyczaj wdrożenia skryptów dataLayer na stronie internetowej sklepu. Istnieje kilka różnych technik, które można użyć do tego, w zależności od specyfiki sklepu internetowego i technologii, które są w nim używane. Najbardziej popularne metody wdrożenia to: wykorzystanie wtyczek lub bezpośrednie zmiany w strukturze serwisu internetowego. 

 

1. Wykorzystanie Wtyczek CMS.

Jeżeli twój sklep internetowy korzysta z systemu zarządzania treścią (CMS) takiego jak WordPress, Magento, czy Shopify, istnieje szansa, że dostępne są wtyczki, które mogą automatycznie zintegrować GA4 z twoim sklepem internetowym i umożliwić śledzenie zdarzeń e-commerce.

 

2. Bezpośrednie wdrożenie kodów datalayer

Skrypty datalayer powinny zostać wdrożone w strukturze serwisu przez deweloperów na podstawie wytycznych przygotowanych przez analityka internetowego. Następnie najlepiej jest ustawić przesyłanie danych do Google Analytics za pomocą narzędzia Google Tag Manager


Zdecydowanie rekomenduję opcję numer 2 czyli bezpośrednie wdrożenie kodów przez programistów. Pomimo tego, że jest ona bardziej czasochłonna to daje nam gwarancję, że wszystkie dane zebrane w narzędziach analitycznych będą odpowiadały faktycznym interakcjom wykonywanym przez użytkowników. To właśnie na podstawie rzetelnych danych należy podejmować decyzje biznesowe. 

W sytuacji wyboru wtyczki należy być świadomym, że dane mogą nie być dokładne. Przeanalizowałem działanie dużej ilości wtyczek i zawsze pojawiały się jakieś rozbieżności. Wtyczki bazują na szablonowych schematach i a tak naprawdę to każdy serwis internetowy jest inny. Spotkałem się z problemami takimi jak: wywoływaniem w nieodpowiednich miejscach zdarzeń, duplikacja zdarzeń czy też brak wymaganych parametrów określonych w dokumentacji Google.  Po takich analizach klienci najczęściej decydowali się na wdrożenia przez programistów.

[GA4] Współczynnik zaangażowania w GA4. Jak go poprawić?
Google Tag Manager. Kompleksowy poradnik.

Umów się na bezpłatną konsultację!

    O Data Wolves

    Należymy do grona nielicznych agencji w Polsce, które specjalizują się w analityce internetowej. Nasi certyfikowani specjaliści oferują kompleksowe wsparcie w zakresie: implementacji narzędzi, dostosowaniu strony do aktualnych przepisów prawnych, a także zapewniają konsultacje i prowadzą szkolenia. Wierzymy, że analityka internetowa to pierwszy krok do zwiększenia przychodów oraz rozwoju każdego biznesu.

    Analityka Internetowa

    • Konfiguracja Google Analytics 4
    • Wdrożenie Cookie banner i Consent Mode (2.0)
    • Wdrożenie GTM Server-Side
    • Konsultacje analityczne
    • Szkolenia Google Analytics

    Agencja

    • O nas
    • Nasi klienci
    • Współpraca
    • Blog
    • Kontakt
    • Regulaminy

    Skontaktuj się z nami

    • Gdzie nas znaleźć?

      Kolejowa 45/143 01-210 Warszawa
    • EMAIL

      kontakt@datawolves.pl
    • TELEFON

      ‭+48 515 166 748‬

    © Copyright 2023 By Data Wolves

    Logo
    Polityka prywatności oraz cookies