- Autor Wojciech Bednarski
- W kategorii Google Analytics 4
Śledzenie Danych e-commerce w GA4
Dla sklepów internetowych ważne jest aby śledzić dane e-commerce w GA4. Mówimy tutaj o takich wskaźnikach jak liczba transakcji, przychody, średnia wartość koszyka, konwersje i wiele innych. Dzięki tym danym, firmy e-commerce mogą lepiej zrozumieć, jak ich klienci korzystają z ich sklepu internetowego i jakie elementy przyczyniają się do sukcesu lub porażki ich strategii e-commerce.
Poprawna konfiguracja Google Analytics 4 pozwala nam identyfikować obszary, które wymagają poprawy, takie jak proces zakupu, strony produktów czy listy produktowe. Mogą również monitorować skuteczność różnych strategii marketingowych, takich jak kampanie e-mailowe, reklamy PPC czy SEO.
Rodzaje zdarzeń e-commerce
Zdarzenia e-commerce to kluczowe interakcje użytkowników ze sklepem internetowym, które możemy śledzić przy użyciu Google Analytics 4 (GA4). Poniżej opisano wybrane zdarzenia:
Wyświetlenia promocji wewnętrznej (view_promotion)
Ten typ zdarzenia jest rejestrowany, kiedy użytkownik przegląda promocję w sklepie internetowym. Może to być baner promocyjny, pop-up czy sekcja na stronie głównej promująca określone produkty lub oferty.
Kliknięcie w promocję wewnętrzną (select_promotion)
Zdarzenie to jest rejestrowane, kiedy użytkownik kliknie na promocję w sklepie internetowym.
Wyświetlenia listy produktów (view_item_list)
To zdarzenie jest rejestrowane, kiedy użytkownik przegląda listę produktów, na przykład kiedy przegląda kategorię lub wyniki wyszukiwania.
Wybranie produktu (select_item)
Ten typ zdarzenia jest rejestrowany, kiedy użytkownik kliknie na konkretny produkt na liście produktowej.
Wyświetlenie strony produktowej (view_item)
To zdarzenie jest rejestrowane, kiedy użytkownik otwiera stronę szczegółową produktu czyli kartę produktową.
Dodanie lub usunięcie produktu z koszyka (add_to_cart / remove_from_cart)
Te zdarzenia są rejestrowane, kiedy użytkownik dodaje produkt do koszyka lub usuwa go z koszyka.
Dodanie produktu ulubionych (add_to_wishlist)
To zdarzenie jest rejestrowane, kiedy użytkownik dodaje produkt do swojej listy życzeń lub ulubionych.
Przejście do koszyka (view_cart)
Ten typ zdarzenia jest rejestrowany, kiedy użytkownik przechodzi na stronę z koszykiem, aby przeglądnąć wybrane produkty.
Rozpoczęcie składania zamówienia (begin_checkout)
Zdarzenie to jest rejestrowane, kiedy użytkownik rozpoczyna proces składania zamówienia.
10. Dodanie informacji o dostawie i płatności (add_shipping_info / add_payment_info)
Te zdarzenia są rejestrowane, kiedy użytkownik wprowadza informacje o dostawie lub płatności podczas składania zamówienia.
11. Dokonanie transakcji(purchase)
To zdarzenie jest rejestrowane, kiedy transakcja jest zakończona, a użytkownik dotrze do strony z podziękowaniem za zakup.
Sposoby implementacji zdarzeń e-commerce na sklepie internetowym
Implementacja zdarzeń e-commerce w Google Analytics 4 (GA4) wymaga zazwyczaj wdrożenia skryptów dataLayer na stronie internetowej sklepu. Istnieje kilka różnych technik, które można użyć do tego, w zależności od specyfiki sklepu internetowego i technologii, które są w nim używane. Najbardziej popularne metody wdrożenia to: wykorzystanie wtyczek lub bezpośrednie zmiany w strukturze serwisu internetowego.
1. Wykorzystanie Wtyczek CMS.
Jeżeli twój sklep internetowy korzysta z systemu zarządzania treścią (CMS) takiego jak WordPress, Magento, czy Shopify, istnieje szansa, że dostępne są wtyczki, które mogą automatycznie zintegrować GA4 z twoim sklepem internetowym i umożliwić śledzenie zdarzeń e-commerce.
2. Bezpośrednie wdrożenie kodów datalayer
Skrypty datalayer powinny zostać wdrożone w strukturze serwisu przez deweloperów na podstawie wytycznych przygotowanych przez analityka internetowego. Następnie najlepiej jest ustawić przesyłanie danych do Google Analytics za pomocą narzędzia Google Tag Manager
Zdecydowanie rekomenduję opcję numer 2 czyli bezpośrednie wdrożenie kodów przez programistów. Pomimo tego, że jest ona bardziej czasochłonna to daje nam gwarancję, że wszystkie dane zebrane w narzędziach analitycznych będą odpowiadały faktycznym interakcjom wykonywanym przez użytkowników. To właśnie na podstawie rzetelnych danych należy podejmować decyzje biznesowe.
W sytuacji wyboru wtyczki należy być świadomym, że dane mogą nie być dokładne. Przeanalizowałem działanie dużej ilości wtyczek i zawsze pojawiały się jakieś rozbieżności. Wtyczki bazują na szablonowych schematach i a tak naprawdę to każdy serwis internetowy jest inny. Spotkałem się z problemami takimi jak: wywoływaniem w nieodpowiednich miejscach zdarzeń, duplikacja zdarzeń czy też brak wymaganych parametrów określonych w dokumentacji Google. Po takich analizach klienci najczęściej decydowali się na wdrożenia przez programistów.